Barendrecht / IJsselmonde 2

Het Team:

Barendrecht / IJsselmonde 2 (klasse 3A, maandag)

1. 8053012 Rinus Bongers                 1855
  2. Jan Vermeulen (nieuw)
  3. 7757255 Ron Oosterbos               1696
  4. 8153441 Ed Lammens                     1675
  5. 7579572 Robert Dortmond         1663
  6. 7879817 John Bakker                     1639 Teamleider
  7. 7135645 Rien van Wilgenburg  1630
  8. 8651577 Pieter Kwekkeboom   1611

Het 2e team is dit seizoen ingedeeld in poule 3A en wil weer terug naar de 2e klasse.
De stand in RSB klasse 3A
Linkje naar de individuele score op de RSB site voor het 2e team

Wedstrijden seizoen 2017-2018:

3.111 ma 25-sep
Erasmus 4 1656 – Barendrecht/IJsselmonde 2 1653 4½ -3½.

1. Jaap van Meerkerk 1724  – Rinus Bongers               1855 0  – 1
  2. Lucian Mihailescu    1749 – Jan Vermeulen                          0  – 1
  3. Wim Verkerk              1695 – Ed Lammens                    1675 ½  – ½
  4. Gerrit Boer                  1676 – Robert Dortmond       1663 1  – 0
  5. Herman Beerling     1654 – John Bakker                    1639 1  – 0
  6. Cor van As                   1608 – Pieter Kwekkeboom  1611 1  – 0
  7. Gerard Kastelein     1573 – Wim van Schelven       1576 ½  – ½
  8. Bram de Knegt          1566 – Johan de Weerd            1549 ½  – ½

Natuurlijk wel een prachtig debuut van Jan Vermeulen op bord 2 die na een mooie partij wat fortuinlijk zijn partij won tegen verbouwereerde Lucian Mihailescu. Het zorgde voor de het nodige tumult in de prachtige speellokatie van de altijd gastvriendelijk schaakvereniging Erasmus.

Rinus wist, na acht maanden geen schaakstuk te hebben aangeraakt, gelukkig nog wel hoe het moest en dat een dubbel pion niet per definitie een slecht uitgangspunt voor winst bleek, kon hij later ook zijn tegenstander uitleggen. Jaap van Meerkerk, de tegenstander van Rinus, heeft zijn eerdere veronderstelling, dat een vrijpion aan de rand en een dubbel pion voor zijn tegenstander altijd wel op één of andere manier tot winst om te zetten zou moeten zijn, moeten herzien.

Ed wikkelde zijn partij op bord drie al snel af naar remise, zodat de rest van het team wist wat er verder moest gebeuren.

Robert op bord vier speelde een ongemakkelijke partij nadat hij bij zijn tweede zet tot de ontdekking kwam dat hij niet in een gangbare opening terecht kwam. Gedurende partij kwamen zijn stukken steeds meer in de verdrukking. Zijn tegenstander, Gerrit Boer,  weigerde stukken af te ruilen waardoor er nog minder ruimte voor Robert overbleef.  Zeer gedegen speelde Gerrit vervolgens naar een mooie winst.

John heeft niet de concentratie kunnen vinden om een spetterende partij af te geven, bovendien werkte zijn tegenstander Herman Beerling ook niet echt mee. Iedere voortzetting leek de meest logisch e keuze. In een verder gelijk opgaande partij werd de verdediging van de koningsstelling enigszins verwaarloosd door John waarna na een blunder de stukken korte tijd later de doos in konden, helaas!

Pieter leek tijdens de partij in overleg en na analyse met zijn tegenstander of op advies van zijn tegenstander toch te gaan voor een mooi offer. Dit resulteerde in een prachtige partij waarbij Pieter zeker kansen heeft gehad. Jammerlijke werden deze kansen niet gevonden tijdens de partij, maar inmiddels zal Fritz wel de nodige ideeën hebben aangedragen. In de slotfase moest Pieter onder tijdsdruk zijn meerdere erkennen in zijn tegensstander Cor van As.

Wim speelde op bord zeven, als invaller,  een zeer gedegen partij en hoopte wellicht met zijn pion op de zevende rij meer te halen dan een remise. Bij een tussenstand van 4-3 was de opdracht voor Wim om alsnog te winnen met ieder twee pionnen en een toren natuurlijk onbegonnen werk. Eeuwig schaak door de Gerard Kastelein  kon niet worden voorkomen.

Op bord acht speelde Johan een prettige partij tegen Bram de Knegt. Nooit in de problemen geweest en geduldig het remise aanbod na overleg met de teamleider aanvaard. De invallers hebben gedaan wat ze moesten doen. Niet verliezen!

Conclusie is dan ook dat we ondanks ons verlies in de eerste wedstrijd alle vertrouwen hebben in een mooie competitie! Erasmus is gewaarschuwd en zal geen punten mogen laten liggen!

3.121 ma 23-okt
Barendrecht/IJsselmonde 2 – WSV 3 . – .

3.132 di 14-nov
HI Ambacht 2 – Barendrecht/IJsselmonde 2 . – .

3.141 ma 11-dec
Barendrecht/IJsselmonde 2 – Spijkenisse 4 . – .

3.153 vr 2-feb
Overschie 4 – Barendrecht/IJsselmonde 2 . – .

3.163 di 20-feb
Dordrecht 6 – Barendrecht/IJsselmonde 2 . – .

3.171 ma 19-mrt
Barendrecht/IJsselmonde 2 – HZP Schiedam 2 . – .