Barendrecht / IJsselmonde 2

Het Team:

Barendrecht / IJsselmonde 2 (klasse 3A, maandag)

1. 8053012 Rinus Bongers                 1855
  2. Jan Vermeulen (nieuw)
  3. 7757255 Ron Oosterbos               1696
  4. 8153441 Ed Lammens                     1675
  5. 7579572 Robert Dortmond         1663
  6. 7879817 John Bakker                     1639 Teamleider
  7. 7135645 Rien van Wilgenburg  1630
  8. 8651577 Pieter Kwekkeboom   1611

Het 2e team is dit seizoen ingedeeld in poule 3A en wil weer terug naar de 2e klasse.
De stand in RSB klasse 3A
Linkje naar de individuele score op de RSB site voor het 2e team

Wedstrijden seizoen 2017-2018:

3.111 ma 25-sep
Erasmus 4 1656 – Barendrecht/IJsselmonde 2 1653 4½ -3½.

1. Jaap van Meerkerk 1724  – Rinus Bongers               1855 0  – 1
  2. Lucian Mihailescu    1749 – Jan Vermeulen                          0  – 1
  3. Wim Verkerk              1695 – Ed Lammens                    1675 ½  – ½
  4. Gerrit Boer                  1676 – Robert Dortmond       1663 1  – 0
  5. Herman Beerling     1654 – John Bakker                    1639 1  – 0
  6. Cor van As                   1608 – Pieter Kwekkeboom  1611 1  – 0
  7. Gerard Kastelein     1573 – Wim van Schelven       1576 ½  – ½
  8. Bram de Knegt          1566 – Johan de Weerd            1549 ½  – ½

Natuurlijk wel een prachtig debuut van Jan Vermeulen op bord 2 die na een mooie partij wat fortuinlijk zijn partij won tegen verbouwereerde Lucian Mihailescu. Het zorgde voor de het nodige tumult in de prachtige speellokatie van de altijd gastvriendelijk schaakvereniging Erasmus.

Rinus wist, na acht maanden geen schaakstuk te hebben aangeraakt, gelukkig nog wel hoe het moest en dat een dubbel pion niet per definitie een slecht uitgangspunt voor winst bleek, kon hij later ook zijn tegenstander uitleggen. Jaap van Meerkerk, de tegenstander van Rinus, heeft zijn eerdere veronderstelling, dat een vrijpion aan de rand en een dubbel pion voor zijn tegenstander altijd wel op één of andere manier tot winst om te zetten zou moeten zijn, moeten herzien.

Ed wikkelde zijn partij op bord drie al snel af naar remise, zodat de rest van het team wist wat er verder moest gebeuren.

Robert op bord vier speelde een ongemakkelijke partij nadat hij bij zijn tweede zet tot de ontdekking kwam dat hij niet in een gangbare opening terecht kwam. Gedurende partij kwamen zijn stukken steeds meer in de verdrukking. Zijn tegenstander, Gerrit Boer,  weigerde stukken af te ruilen waardoor er nog minder ruimte voor Robert overbleef.  Zeer gedegen speelde Gerrit vervolgens naar een mooie winst.

John heeft niet de concentratie kunnen vinden om een spetterende partij af te geven, bovendien werkte zijn tegenstander Herman Beerling ook niet echt mee. Iedere voortzetting leek de meest logisch e keuze. In een verder gelijk opgaande partij werd de verdediging van de koningsstelling enigszins verwaarloosd door John waarna na een blunder de stukken korte tijd later de doos in konden, helaas!

Pieter leek tijdens de partij in overleg en na analyse met zijn tegenstander of op advies van zijn tegenstander toch te gaan voor een mooi offer. Dit resulteerde in een prachtige partij waarbij Pieter zeker kansen heeft gehad. Jammerlijke werden deze kansen niet gevonden tijdens de partij, maar inmiddels zal Fritz wel de nodige ideeën hebben aangedragen. In de slotfase moest Pieter onder tijdsdruk zijn meerdere erkennen in zijn tegensstander Cor van As.

Wim speelde op bord zeven, als invaller,  een zeer gedegen partij en hoopte wellicht met zijn pion op de zevende rij meer te halen dan een remise. Bij een tussenstand van 4-3 was de opdracht voor Wim om alsnog te winnen met ieder twee pionnen en een toren natuurlijk onbegonnen werk. Eeuwig schaak door de Gerard Kastelein  kon niet worden voorkomen.

Op bord acht speelde Johan een prettige partij tegen Bram de Knegt. Nooit in de problemen geweest en geduldig het remise aanbod na overleg met de teamleider aanvaard. De invallers hebben gedaan wat ze moesten doen. Niet verliezen!

Conclusie is dan ook dat we ondanks ons verlies in de eerste wedstrijd alle vertrouwen hebben in een mooie competitie! Erasmus is gewaarschuwd en zal geen punten mogen laten liggen!

3.121 ma 23-okt
Barendrecht/IJsselmonde 2 – WSV 3  7½ -½

Barendrecht/IJsselmonde 2 1656 - WSV 3 1517    7½-½
1. Rinus Bongers     1855-Jan Muit            1520 1-0
2. Jan Vermeulen         -Luit Bloem          1507 1-0
3. Ron van Oosterbos 1696-Theo Goor           1646 1-0
4. Robert Dortmond   1663-Menno van der Haven 1374 1-0
5. John Bakker       1639-Wim Hennink         1888 1-0
6. Pieter Kwekkeboom 1611-Aat van der Spek    1650 1-0
7. Wim van Schelven  1576-Henk van Erk        1429 1-0
8. Johan de Weerd    1549-Jeroen Koerts       1125 ½-½

Iedereen zit nu nog na te genieten van deze overweldigende overwinning. Goed voorbeeld doet goed volgen, het vierde ging ze vooraf met zo’n soort overwinning. Dat halve puntje meer is dan toch de smaakmaker.
Het spoelt een beetje het nipte verlies van vorige keer weg.

2e ronde RSB; Johan valt buiten de boot

Afgelopen maandag speelden we onze 2e wedstrijd voor de Rotterdamse Schaakbond. Na onze vorige wedstrijd tegen Erasmus wilden en mochten we niet meer verliezen. Na evaluatie van deze eerste wedstrijd  heeft de teamleider  besloten om met een kleine wijziging in het team de strijd aan te gaan tegen WSV 3. Ed Lammens werd op bord drie vervangen door Ron Oosterbos. Ron had er zin in en stond ruim een half uur voor de start van de partij al te trappelen van ongeduld!
Onder toeziend oog van onze kersverse wedstrijdleider Feike Liefrink werd er iets na achten gestart met de  partijen.

Zoals wel vaker was de eerste psychologische tik  direct doeltreffend. Verstop je speellocatie achter een harmonie-orkest en je kan er bijna zeker van zijn dat de tegenstander moeite heeft met het vinden de borden. Zo ook gisteravond. De bord vijf speler van onze tegenstander was rond vijf over acht op een afstand van nog geen twintig meter van de borden maar had voor  deze laatste meters toch nog bijna twintig minuten nodig.  Één dolende en zeven vertwijfelende spelers tot gevolg.

Eindelijk konden de tegenstanders kort na halfnegen geconcentreerd de  schade op het bord na de opening bezien. Op bord één speelde Rinus met zwart tegen de heer Muit. Nadat de stukken van hun vaste plaats op het bord waren verdwenen rokeerde Rinus op de dertiende zet. Zover ik weet heb ik nog nooit op de dertiende zet gerokeerd en ben dat ook zeker niet van plan. De dertiende zet is altijd een tussen zetje heeft mijn opa me geleerd! Rinus en ik hebben niet dezelfde opa! Rinus wint!

Op bord twee speelde ons jong talent Jan Vermeulen. Jan mocht met de witte stukken trachten om de heer Bloem op een gepaste wijze schaakles te geven. Jan wist snel in de opening een pion te verschalken waardoor de mindere pionnenstructuur van zijn tegenstander  zijn verdere aanvalsdoel zou moeten worden. Na enkele mooie gedwongen afruil zetten kon Jan met zijn toren naar de één na laatste rij en kon het samenspel met het paard volledig worden uitgenut. Prima het maximale resultaat 2-0

Op bord drie speelde Ron zijn eerste wedstrijd voor het tweede team. Natuurlijk belangrijk om dan ook maar direct een goede indruk achter te laten en te zorgen voor een mooie overwinning. Zonder enige druk wist Ron met zijn geliefde zwarte stukken zijn tegenstander de heer Goor prima onder druk te zetten. Al snel werd duidelijk dat Ron de betere lijnen op het bord had veroverd waardoor hij op een gepaste manier naar een overwinning kon schuiven! 3-0

Op bord vier speelde Robert tegen de heer van de Haven. Een ingewikkelde partij waarin Robert al snel een eigen centrumpion ruilde voor een vrije c-lijn.  Of deze keuze uiteindelijk tot de mooi winst heeft geleid is niet geheel duidelijk, maar degelijk en overtuigend was het zeker. 4-0!

Op bord vijf speelde John Bakker met zwart in eerste instantie tegen niemand, maar na een half uur kwam dan toch uiteindelijk de heer Hennink. Natuurlijk altijd prettig voor John om wat meer tijd te hebben om te reageren tegen het agressieve koningsgambiet van de heer Hennink . Het gambiet werd aangenomen door John waarna de heer Hendrik koos voor een afwijkende volgorde na 1.e4-e5 2.f4-exf4 werd direct loper c4 gespeeld, waarna John direct met een schaakje met de dame op h4 het rokaderecht afnam. Prettiger voor wit is ipv 3 Lc4 om Pf3 te spelen.  Om te voorkomen dat wit alsnog agressief kon aanvallen wist John zelf voor voldoende druk te zorgen, ondanks dat zijn dame inmiddels enigszins buitenspel stond. Bovendien, maar ik kan me vergissen, heeft John verzaakt om zijn verlate, en daardoor toch iets gestreste, tegenstander een kop koffie aan te bieden. Foei! Of dit verder invloed heeft gehad op het spel valt moeilijk te bewijzen. Vanaf zet drie tot zet twintig probeerde John zijn stukken zo richting de koningsvleugel te manoeuvreren  dat dit uiteindelijk moest resulteren in een dodelijke aanval. Nadat zijn tegenstander ook nog eens besloot om zijn broodnodige paard in het centrum te verplaatsen naar a4? Werd het voor John tijd om maximaal te profiteren van zijn stelling. Helaas zorgde de tijdsnood inmiddels voor wat druk waardoor John toch nog een forse blunder maakte die gelukkig door zijn tegenstander niet werd gezien. Torenwinst voor wit zou het gevolg zijn waardoor de partij weer volledig in evenwicht zou zijn geweest.  Uiteindelijk stond John twee pionnen voor. Ondanks dat er pas zes stukken van het bord waren kon zijn tegenstander bijna niet anders meer dan opgeven op de 29e zet.  Na afloop en in de wandelgangen werd gefluisterd dat wit met pion h2-h4, waar ook in de partij, iedere aanvalsdrift van John had kunnen kiepen. John gefeliciteerd met voor deze nette overwinning. 5-0!

Op bord zes speelde Pieter met wit tegen de heer van der Spek. Na een dubbel fianchetto en een sterke pion op d4 leek het voor Pieter prima te gaan. Zijn tegenstander dacht daar echter anders over en wist in het middenspel toch weer de regie in handen te nemen. Overrompelt door een niet voorziene dame-afruil moest Pieter er nog maar eens goed voor gaan zitten.  Heel slim dacht Pieter na in de tijd van zijn tegenstander en zette in een stevig tempo zijn eigen zetten. Onder tijdsdruk verloor de heer van der Spek zijn greep op de partij en kon niet voorkomen dat Pieter steeds meer stukken in het eindspel richting de koning van zwart kon dirigeren. Uiteindelijk kon zijn tegenstander niet meer dan de handdoek in de ring gooien. Mooie partij met een sterk eindspel. Proficiat! 6-0!

Op bord zeven speelde onze clubkampioen Wim van Schelven tegen de heer van Erk. En ja als Wim het op zijn hepen heeft dan is hij onverslaanbaar. Verliezen doet Wim zelden en als het maar even kan dan zal hij ieder foutje van zijn tegensstander genadeloos willen afstraffen. Zo ook in deze partij, waarbij Wim na een zeer mooie combinatie zoveel voordeel wist te behalen dat er voor zijn tegenstander geen eer meer te behalen viel.  Solide spel en een mooie combinatie. Top! 7-0

En dan op het laatste bord; Johan de Weerd. Johan speelde met wit tegen de heer Koerts. Deze partij was als eerste na een dik uur afgelopen. Als snel in de partij werden er diverse stukken afgeruild wat resulteerde in een pion voorsprong voor Johan. Met paard, zes pionnen en een toren tegen de zwarte  loper, vijf pionnen en een toren dacht Johan even aan een overwinning. Zijn tegenstander wist echter Johan zo ver te krijgen dat Johan zodanig de partij op slot speelde door een gesloten pionnen structuur  toe te staan, waardoor er weinig ruimte meer was om zijn kleine voordeel netjes uit te spelen.  Bovendien stonden alle pionnen van Johan op zwart wat wellicht ook niet voor de meest gunstige uitgangspositie zou leiden na afruil van torens. Nadat er geen vooruitgang meer was bood Johan remise aan waar de tegenstander mee akkoord ging. Zo val je met een eenvoudige correcte remise alsnog zomaar buiten de boot!

Door deze prachtige en overtuigende 7 ½ – ½ overwinning houden we druk op onze grote rivaal Erasmus en kunnen we vol vertrouwen op dinsdag 14 november afreizen naar het altijd lastige Ambacht!

3.132 di 14-nov
HI Ambacht 2(1485) – Barendrecht/IJsselmonde 2(1681) 2-6.

Weer een geweldige overwinning van het tweede team. John zal nog een uitgebreid verslag dichten.

1.Gerrit de Graaf     1484-Rinus Bongers     1855 0-1
2.Eelco Vanlerberghe  1537-Jan Vermeulen          ½-½
3. Rocky v.d. Werff   1534-Ed Lammens        1675 0-1
4. Piet de Jonge      1671-Ron van Oosterbos 1696 1-0
5. Manuel Rubio Perez 1568-Robert Dortmond   1663 ½-½
6. Jan Hauwert        1401-John Bakker       1639 0-1
7. Roel Pruysen       1375-Rien v Wilgenburg 1630 0-1
8. Hans Hameetman     1309-Pieter Kwekkeboom 1611 0-1

3.141 ma 11-dec
Barendrecht/IJsselmonde 2 – Spijkenisse 4 . – .

3.153 vr 2-feb
Overschie 4 – Barendrecht/IJsselmonde 2 . – .

3.163 di 20-feb
Dordrecht 6 – Barendrecht/IJsselmonde 2 . – .

3.171 ma 19-mrt
Barendrecht/IJsselmonde 2 – HZP Schiedam 2 . – .