Grand Prix Toernooi

Thijs van Dam wint 6e Jeugd Grand Prix

Door Stanley Brabers

De schaakverenigingen IJsselmonde en Barendrecht organiseerden op zaterdag 25 mei het RSB Grand Prix Jeugd Toernooi, de zesde in deze reeks dit seizoen.
Voor de verenigingen was dit een lustrumeditie en voor schaakvereniging IJsselmonde ook nog eens in het jaar dat zij 50 jaar bestaat.

Met uiteindelijk 126 deelnemers een record, maar liefst 45 deelnemers meer dan vorig seizoen. Het was dan ook dringen bij de ingang van het Veenoord college in Rotterdam IJsselmonde om je te melden en je daarna in het strijdgewoel op het schaakbord te mengen.
Dit deed wel wat met de vrijwilligers die in één keer 2 groepen moesten begeleiden en de ouders die achter de bar bijsprongen, petje af.

De kinderen werden ingedeeld in poules van min of meer gelijkwaardige tegenstanders. Door een aantal late aanmeldingen en de hoeveelheid heeft dit wedstrijdleider Philip Westerduin menig zweetdruppeltje gekost.

De twee hoogste poules speelden met elk 6 spelers, zij speelden hun partijen in een apart lokaal en kregen een aangepaste bedenktijd van 20 minuten per persoon. In een serene rust speelden deze partijen zich af.
Waarbij Thijs van Dam zijn koppositie met verve verdedigde en met verschil eerste in poule 1 werd en daarmee de winnaar van dit toernooi. In poule 2 was de spanning om te snijden, waarbij Julian Oskam, Bart de Jong en Lucas Ebus gelijk eindigden en moesten loten wie de winnaar van deze poule zou zijn. Lucas Ebus was de gelukkige en mocht zich winnaar van poule 2 noemen.

In de grote speelzaal was het met 14 poules een drukte van jewelste waarbij het zweet niet alleen bij de deelnemers van het hoofd drupte, maar ook bij een aantal groepsleiders die of 2 groepen begeleidden of het voor het eerst deden en in het diepe werden gegooid. Bij een aantal spelers werd de spanning soms teveel en dan  ook nog verliezen, “parents to the resque”.
Ook Adri Helfrich met “Öld in Chess” was van de partij met een variëteit aan schaakspellen van nieuw tot zeer oud. Bijna alle ouders hebben wel even gekeken.
Toen de quiz kwam die Adri heeft uitgeschreven moesten ze wel 😉, want helpen bij de datering van een drietal spellen en andere vragen beantwoorden kostte toch wat hoofdbrekens en raadplegen van boekjes of google. Uiteindelijk met 5 prijswinnaars.
De suikerspinmachine was ook een succes, binnen een mum van tijd liepen er allemaal smurfen met een blauwe tong.

De jeugd van SV Barendrecht en SV IJsselmonde deelde ook mee in de prijsuitreiking, althans dat mag je toch zeggen met 2 eerste, 2 tweede, 3 derde en 5 vierde plaatsen.

De prijsuitreiking duurde even, maar ja 16 groepen met in totaal 48 bekers en 16 medailles zijn niet zomaar uitgereikt. Alhoewel Angelo Ayala en Hans van den Beukel dit als een raket deden.

Al met al was het weer een zeer geslaagd toernooi met mooie winnaars.
Kijk voor alle uitslagen nog even op de RSB site:

Om alle foto’s te zien kun je met deze link naar het album: https://myalbum.com/album/iiJnNWieuoht

Eric Starmans wint 5e Jeugd Grand Prix

Door Herman Oomens

De schaakverenigingen IJsselmonde en Barendrecht organiseerden op zaterdag 24 maart het jeugdtoernooi, onderdeel van de RSB Grand Prix cyclus, alweer voor de vierde keer in successie. De organisatie hoopt volgend jaar de lustrumeditie te mogen verzorgen. Dubbel feest, want dan viert schaakvereniging IJsselmonde eveneens haar vijftigjarig bestaan.

Maar liefst 81 jeugdige spelers meldden zich bij de ingang van het Veenoord college in Rotterdam IJsselmonde om de strijd op de 64 velden met hun leeftijdsgenootjes aan te gaan. De kinderen werden keurig ingedeeld in poules van gelijkwaardige tegenstanders. De twee hoogste poules waren met elk 6 spelers iets kleiner. Zij mochten hun partijen in een apart lokaal afwerken en kregen een aangepaste bedenktijd van 20 minuten per persoon. Dit leverde menig spannend duel van serieus hoog niveau op. Om dit alles in goede banen te leiden waren de beste spelers van Barendrecht en IJsselmonde als groepsleiders aangesteld. Afgezien van het nodige gepuzzel over de eindstand hadden zij verder gelukkig een probleemloze middag.

Niet minder spannend was het in de grote speelzaal, waar de ouders en begeleiders inmiddels een goed plekje hadden gevonden om de verrichtingen van de spelers op de voet te kunnen volgen. Trots en teleurstelling waren afwisselend af te lezen op de gezichten van de supporters, evenals vreugde of verdriet bij de spelers. Er werd tussen de rondes door dan ook driftig getroost en gevierd. Met een gezond stuk fruit of met wat lekkers van de bar werden de spelers weer klaargestoomd voor de volgende ronde. De begeleiders konden na de bewezen diensten weer even ontspannen met een boek of laptop. Sommigen hadden kaart- of andere spellen meegenomen. Een enkeling pakte zelf een schaakbord en er werd zelfs gequilt.

De groepsleiders moesten op hun qui vive blijven om hier en daar een onreglementaire zet terug te nemen. Ook moest er een partij tot remise verklaard worden, omdat een paard en koning tegen alleen een koning niet tot winst kan leiden, al dachten de spelers daar anders over. Kleine drama’s waren er ook te bespeuren. Met een enorme overmacht aan materiaal toch door de vlag heen gaan bijvoorbeeld.

Al met al was het weer een zeer geslaagd toernooi met mooie winnaars. Hieronder de verslagen per groep. Kijk voor alle uitslagen ook nog even op de RSB site: http://r-s-b.nl/jeugd/grand-prix-toernooi-barendrecht-ijsselmonde-op-24-maart-2018/

Om alle foto’s te zien kun je met deze link naar het album: https://myalbum.com/album/yTBOwUux5zkb

Groep A
Groepsleider Feike Liefrink
In de hoofdgroep loste Eric Starmans zijn broer Johan af als toernooiwinnaar. Johan moest een remise meer toestaan en werd met maar een half puntje minder toch slechts derde. Daniel Franke had evenveel punten bij elkaar gespeeld, maar door het onderlinge resultaat (winst op Johan) nestelde hij zich op de tweede plaats in de eindrangschikking, precies tussen beide broers.

Groep B
Groepsleider Steef Bergakker
In groep 2 bepaalde de onderlinge score dat Donald Bötticher op de tweede plaats eindigde, voor Yisha Chen die derde werd. Met 4 uit 5 pakte Aron Roozendaal echter soeverein de winst in deze groep.

Groep 1
Groepsleider Tjerk-Peter de Bruin.
In deze groep moesten de rekenmeesters overuren maken om te bepalen wie tweede en derde zou worden. Zowel Niek Bao en Jasper Krause hadden namelijk allebei 4,5 punt gescoord. Onderling hadden ze gelijk gespeeld en ook hun SB score bleek identiek. Op basis van de meeste winstpartijen ging Niek(SV Barendrecht) met de tweede plaats aan de haal, en werd Jasper derde. De winnaar in deze groep was met 5 uit 7 Roderick Bötticher. Barendrecht speler Joas van der Leer werd vierde. De thuisspeler Douwe Dirk kwam met 3,5 uit 7 net tekort voor een ereplaats.

Groep 2
Groepsleider Iroy Ockeloen
Opvallend veel partijen in deze poule hadden de volledige bedenktijd nodig. Groepsleider Iroy ontfermde zich halverwege de middag ook nog over een speler met een bloedneus. De klok werd enkele minuten stilgezet waarna de partij gelukkig weer voortgezet kon worden. Het was dan ook niet verwonderlijk dat de laatste partij van het toernooi in deze groep gespeeld werd. Bovendien was het erg spannend met een kraker tussen Ryan Staal en Lizzy van Anrooij die op dat moment al hun partijen nog hadden weten te winnen. De strijd ging zeer gelijk op, maar uiteindelijk pakte  Ryan de winst in deze partij. Door nog 5 andere overwinningen werd Ryan  (SV IJsselmonde) met 6 uit 7  de terechte groepswinnaar. Guillermo Diaz Heredia legde met 5 uit 7 beslag op de tweede plaats. Louis Liu stootte op basis van SB score zowel Lizzy als Alex van de derde plaats,

Groep 3
Groepsleider John Bakker
John wist de spanning bij elke ronde verder op te voeren. Joshua Koers won met 6 punten ruim voor de nummers 2 en 3 die beiden 4,5 punt scoorden. Jorrit Vermeij werd op basis van onderling resultaat tweede en Anthony Chen werd derde. IJsselmonde speler Ramiz kwam net een halfje tekort om zich in deze strijd te kunnen mengen.

Groep 4
Groepsleider Pieter Kwekkeboom
In deze groep kreeg Björn Mol de grootste beker uitgereikt. Slechts een halfje daarachter waren Samuel Lopes en Julie Roordink verwikkeld in een strijd om de 2e en 3e plaats. Door onderling resultaat werd Samuel tweede en Julie derde. Met een half puntje minder werd IJsselmonde speler Amar Kanlic vierde.

Groep 5
Groepsleider Stefan Wijnbelt
Waar andere poules nogal eens in tijdnood kwamen, bleek groep 5 te bestaan uit een stelletje sprinters. Stefan moest een vrij lange pauze inlassen om in de pas te blijven met de overige groepen. In deze groep pakte IJsselmonde speler Olivier Vlot met de perfecte score van 7 uit 7 de winst: chapeau! Daniel Lim-Apo werd 2e en Jamiro Soekhoe van SV IJsselmonde derde.

Groep 6
Groepsleider Eric van Orlé
Ook hier een perfecte score van 7 uit 7, voor niemand minder dan Louis Zhou. Een welverdiende eerste plaats. Stephen van der Plas werd met 5 uit 7 prima tweede en Caia Rijnders werd op basis van onderling resultaat derde. IJsselmonde speler Maarten de Ruiter eindigde ook gelijk op de derde plaats, maar door onderling resultaat werd hij vierde.

Groep 7
Groepsleider Arjo van Dijk
En hier is de derde 100% score geboekt. Daan Weerheim (SV Barendrecht) pakt ongeslagen de winst in de groep. Bries van Heist verloor alleen van Daan en won verder alles. Met 6 uit 7 een terechte tweede plaats. Mare Stuij deed ook prima zaken en legde met 4,5 uit 7 beslag op de derde plaats.

Groep 8
Groepsleider Bert Drolenga
Groep 8 was een jonge, enthousiaste en heeeel snelle groep. Ze speelden zo snel, dat ze wel 2 toernooien hadden kunnen spelen! Aryan Ramdajal speelt nog niet zo lang, maar wist de groep overtuigend te winnen met 6 uit 7. Een echt talent waar we nog wel meer van zullen horen. De strijd om de tweede plek was veel spannender. Na  de voorlaatste ronde stonden Odette Blom, Rafaël Koers en Arda Yantur gedeeld tweede met 4 uit 6. Odette en Arda wonnen hun laatste partij en haalden dus beide 5 uit 7, waarna Arda tweede werd door onderling resultaat. Odette werd dus een goede derde en Rafaël vierde met 4 uit 7.

Groep 9
Goepsleider Theo Slis
Slechts een remise moest Djurre Vermeij toestaan, de rest wist hij allemaal te winnen. Met 6,5 uit 7 een terechte winnaar! Laxman Nagaratnam moest een verlies incasseren, de rest werd gewonnen. Hierdoor werd Laxman met 6 uit 7 prima tweede. Loïs Bruin werd tussen al dit geweld mooi derde.

Speciale dank gaat uit naar alle groepsleiders, vrijwilligers, concierge van het Veenoord College, Philip Westerduin van de RSB, deelnemers, begeleiders, vrienden en familie die dit toernooi tot een succes hebben gemaakt. We kijken met veel voldoening terug en kijken nu al uit naar de speciale jubileumeditie van volgend jaar!