Jeugd GRAND PRIX 2019

Thijs van Dam wint 6e Jeugd Grand Prix

Door Stanley Brabers

De schaakverenigingen IJsselmonde en Barendrecht organiseerden op zaterdag 25 mei het RSB Grand Prix Jeugd Toernooi, de zesde in deze reeks dit seizoen.
Voor de verenigingen was dit een lustrumeditie en voor schaakvereniging IJsselmonde ook nog eens in het jaar dat zij 50 jaar bestaat.

Met uiteindelijk 126 deelnemers een record, maar liefst 45 deelnemers meer dan vorig seizoen. Het was dan ook dringen bij de ingang van het Veenoord college in Rotterdam IJsselmonde om je te melden en je daarna in het strijdgewoel op het schaakbord te mengen.
Dit deed wel wat met de vrijwilligers die in één keer 2 groepen moesten begeleiden en de ouders die achter de bar bijsprongen, petje af.

De kinderen werden ingedeeld in poules van min of meer gelijkwaardige tegenstanders. Door een aantal late aanmeldingen en de hoeveelheid heeft dit wedstrijdleider Philip Westerduin menig zweetdruppeltje gekost.

De twee hoogste poules speelden met elk 6 spelers, zij speelden hun partijen in een apart lokaal en kregen een aangepaste bedenktijd van 20 minuten per persoon. In een serene rust speelden deze partijen zich af.
Waarbij Thijs van Dam zijn koppositie met verve verdedigde en met verschil eerste in poule 1 werd en daarmee de winnaar van dit toernooi. In poule 2 was de spanning om te snijden, waarbij Julian Oskam, Bart de Jong en Lucas Ebus gelijk eindigden en moesten loten wie de winnaar van deze poule zou zijn. Lucas Ebus was de gelukkige en mocht zich winnaar van poule 2 noemen.

In de grote speelzaal was het met 14 poules een drukte van jewelste waarbij het zweet niet alleen bij de deelnemers van het hoofd drupte, maar ook bij een aantal groepsleiders die of 2 groepen begeleidden of het voor het eerst deden en in het diepe werden gegooid. Bij een aantal spelers werd de spanning soms teveel en dan  ook nog verliezen, “parents to the resque”.
Ook Adri Helfrich met “Öld in Chess” was van de partij met een variëteit aan schaakspellen van nieuw tot zeer oud. Bijna alle ouders hebben wel even gekeken.
Toen de quiz kwam die Adri heeft uitgeschreven moesten ze wel ?, want helpen bij de datering van een drietal spellen en andere vragen beantwoorden kostte toch wat hoofdbrekens en raadplegen van boekjes of google. Uiteindelijk met 5 prijswinnaars.
De suikerspinmachine was ook een succes, binnen een mum van tijd liepen er allemaal smurfen met een blauwe tong.

De jeugd van SV Barendrecht en SV IJsselmonde deelde ook mee in de prijsuitreiking, althans dat mag je toch zeggen met 2 eerste, 2 tweede, 3 derde en 5 vierde plaatsen.

De prijsuitreiking duurde even, maar ja 16 groepen met in totaal 48 bekers en 16 medailles zijn niet zomaar uitgereikt. Alhoewel Angelo Ayala en Hans van den Beukel dit als een raket deden.

Al met al was het weer een zeer geslaagd toernooi met mooie winnaars.
Kijk voor alle uitslagen nog even op de RSB site:

Om alle foto’s te zien kun je met deze link naar het album: https://myalbum.com/album/iiJnNWieuoht