Jeugd Grand Prix 2023

Amir Tetova wint 3e Jeugd Grand Prix

Door Stanley Brabers

De schaakverenigingen IJsselmonde en Barendrecht organiseerden op zaterdag 1 april het RSB Grand Prix Jeugd Toernooi, de derde in deze reeks dit seizoen.
Voor de verenigingen was dit de zevende editie.

Met uiteindelijk 141 deelnemers was dit een absoluut record.
Net zoals vorige keer speelden in een apart Zwitsers toernooi, 32 kinderen van de School Sport Verenigingen Hordijkerveld, Lombardijen en Tuinenhoven. Dit resulteerde in 173 schakende kinderen.
Het was deze keer dan ook extreem druk bij de ingang van de Veenoord school 4 Sport & Lifestyle in Rotterdam IJsselmonde om je te melden en daarna ingedeeld te worden in poules van ongeveer gelijkwaardige sterkte.
Door het aantal deelnemers nam het aantal late afmeldingen toe en deze wijzigingen testte de vaardigheid van wedstrijdleider Hans van den Beukel behoorlijk. In combinatie met de wachttijd bij het aanmelden konden we 45 minuten later starten dan oorspronkelijk de bedoeling was. Gelukkig werd deze vertraging ruim goed gemaakt gedurende het toernooi.
(credo voor de volgende keer, ben je wat later of kom je niet. Meldt dit dan op tijd via het 06 nummer of via Whatsapp!)
Zoals elk toernooi kunnen wij uitgebreid gebruik maken van de faciliteiten van de Veenoord school 4 Sport & Lifestyle, waar wij dankbaar gebruik van maken.

De hoogste poules(groep A, B en C) speelden met 4 spelers, zij speelden hun partijen in een apart lokaal en kregen een aangepaste bedenktijd van 30 minuten en 5s increment per zet per persoon. Ook de eerste poule speelden in dit lokaal, met elk 6 spelers. Ook zij hadden een aangepaste bedenktijd van 15 minuten en 5 s increment per zet per persoon. In een serene rust speelden deze partijen zich af bij groepsleider Tjerk-Peter de Bruijn.

In een lokaal daarnaast speelden de poules 2, 3 en 4 met 6 spelers bij groepsleider Bert Drolenga.

In het andere lokaal speelden de poules 5 en 6 met 8 spelers. Zij speelden met de standaard bedenktijd van 15 minuten bij groepsleider John Bakker.

In de grote speelzaal was het met 10 poules behoorlijk vol, waarbij de groepsleiders het druk hadden om het in goede banen te leiden.
De groepsleiders Bert, Ab, Dinesh, Johan, Erik, Taco, Stefan, Quinten, Tim, Harrie, Herman en Youri hadden hun handen vol aan het in de gaten houden van de strijd op de borden.
In een aparte groep speelden de SSV kinderen met groepsleiders Adri, Djinn, Merel en Willem. Deze groep speelde in afwijking tot de rest zonder klok en hadden het nog moeilijk met de basis regels.

De spanning was weer om te snijden en in een aantal groepen bleef het tot de laatste partij spannend wie er zou winnen.

Ook Adri Helfrich met “Old in Chess” was van de partij met een variëteit aan schaakspellen van nieuw tot zeer oud. Bijna alle ouders hebben wel even gekeken en/of wat gekocht, bij het winkeltje van Adri en Richard.

John Bakker verzorgde wederom de gezonde versnapering in de vorm appels, mandarijnen en bananen.

Alle deelnemers konden zich laven bij de bar die vakkundig werd geleid door 3 ouders en Ron.

De jeugd van SV Barendrecht, SV IJsselmonde en de SSV’s deelden ook ruim mee in de prijsuitreiking, zie de uitslagen op de RSB site .

De prijsuitreiking werd deze keer in zijn geheel afgehandeld in de toneel ruimte onder luid applaus van de ouders en begeleiders. Als een groep klaar was dan deed de groepsleider de prijsuitreiking.

Al met al was het weer een zeer geslaagd toernooi met mooie winnaars.

Kijk voor:

Een verslag op de RSB site….

Amir tetova wint GP Barendrecht IJsselmonde

Hieronder de link naar alle foto’s van het toernooi. De rapportage werd verzorgd door Hans Kleinloog.