Grand Prix Toernooi 2024

Mehmet Eren Tuncer wint 3e Jeugd Grand Prix

Door Stanley Brabers

De schaakverenigingen IJsselmonde en Barendrecht organiseerden op zaterdag 13 april het RSB Grand Prix Jeugd Toernooi, de derde in deze reeks dit seizoen.
Voor de verenigingen was dit de achtste editie.

Met uiteindelijk 154 deelnemers was dit weer meer dan vorig seizoen.
Net zoals vorige keer speelden in een apart Zwitsers toernooi, 14 kinderen van de School Sport Verenigingen Hordijkerveld, Lombardijen en Tuinenhoven. Bovendien speelden van deze SSV’s 7 spelers in het hoofdtoernooi.
Dit resulteerde in 168 schakende kinderen.
Ook deze keer was het behoorlijk druk bij de ingang van de Veenoord school 4 Sport & Lifestyle in Rotterdam IJsselmonde om je te melden en daarna ingedeeld te worden in poules van ongeveer gelijkwaardige sterkte. Maar er was geen filevorming meer.
Door oorspronkelijk 173 aanmeldingen, nam het aantal late afmeldingen toe.
(Gelukkig meldde iedereen zich op tijd af of meldde als zij wat later waren via het 06 nummer en/of via Whatsapp!)
Deze keer was de wedstrijdleiding gevormd door Peter Scheeren en Ivan Jansen redelijk voorbereid, maar het zorgde toch nog wel voor een enkel zweetdruppeltje om de groepen goed gevormd te krijgen.
Dit resulteerde in een geringe afwijking van de starttijd en werd er om 13:20 uur gestart. Deze vertraging werd meer dan goed gemaakt en de prijsuitreiking van de groepen op de vierkampen A, B en C na werd voor 17:00 uur afgerond.
De huldiging van de winnaar Mehmet Eren Tuncer vond om 17:15 uur plaats en daarmee werd het toernooi afgesloten.

Zoals elk toernooi kunnen wij uitgebreid gebruik maken van de faciliteiten van de Veenoord school 4 Sport & Lifestyle, waar wij dankbaar gebruik van maken.

De hoogste poules(groep A, t/m F) speelden met 4 spelers, zij speelden hun partijen in aparte lokalen en kregen een aangepaste bedenktijd van 30 minuten en 5s increment per zet per persoon. Ook de eerste twee poules speelden in een apart lokaal, met elk 6 spelers. Ook zij hadden een aangepaste bedenktijd van 15 minuten en 5 s increment per zet per persoon. In een serene rust speelden deze partijen zich af bij groepsleiders Feike Liefrink, Steef Bergakker en Bert Broerse.

In de grote speelzaal was het met 16 poules behoorlijk vol, waarbij de groepsleiders het druk hadden om het in goede banen te leiden.
De groepsleiders Dinesh, Erik, Stefan, John, Peter, Vincent, Youri, Raoul, Arjo, Herman en Amber hadden hun handen vol aan het in de gaten houden van de strijd op de borden.
In een aparte groep en lokaal speelden de SSV kinderen met groepsleider Djinn. Deze groep speelde in afwijking tot de rest zonder klok en hadden het soms nog moeilijk met de basis regels.

De spanning liep gedurende de middag weer op, met soms een licht dispuut en in een aantal groepen bleef het tot de laatste partij spannend wie er zou winnen. Waarbij er een aantal gelijk eindigden en het onderling resultaat of de Sonneborn Berger score uit moesten maken wie op welke plek eindigde. In groep 18 was er zelfs sprake van papier, steen en schaar om uit te maken wie eerste of tweede werd….

Ook Adri en Frank met “Old in Chess” waren als vanouds weer van de partij met een variëteit aan schaakspellen van nieuw tot zeer oud. Bijna alle ouders hebben wel even gekeken en/of wat gekocht.

John Bakker verzorgde wederom de gezonde versnapering in de vorm appels, mandarijnen en bananen.

Alle deelnemers konden zich laven bij de bar die vakkundig werd geleid door Janna, Ron en Michu(zij was bereid mee te helpen op het laatste moment. Ik hoop dat de naam correct is).

De jeugd van SV Barendrecht, SV IJsselmonde en de SSV’s deelden ook ruim mee in de prijsuitreiking, zie de uitslagen op de RSB site .

De prijsuitreiking werd wederom in zijn geheel afgehandeld in de toneel ruimte onder luid applaus van de ouders en begeleiders. Als een groep klaar was dan deed de groepsleider de prijsuitreiking.

Al met al was het weer een zeer geslaagd toernooi met mooie winnaars.

Kijk voor:

Een verslag op de RSB site….

Mehmet-eren-tuncer-wint-gp-barendrecht-ijsselmonde-2024