Wat is een SSV of Kinderfaculteit?

Wat is nu een SSV of een Kinderfaculteit?

Een SSV of beter een School Sport(Schaak) Vereniging is een Schaak Vereniging op de school ofwel er wordt door een schaakvereniging lesgegeven op de school zelf. Meestal aansluitend op de schooldag.
Voor Schaakvereniging IJsselmonde doet Adri Helfrich dit.
Er wordt lesgegeven aan leerlingen van groep 3 t/m 8.
Vanaf groep 6 geldt dat na een jaar(dit is afhankelijk van de leerling) de overstap naar de clubavond gemaakt moet worden.
In dit geval krijgen zij dan op vrijdagavond les bij de Schaakvereniging en niet meer op de woensdag of donderdag.
De leerlingen die les krijgen, worden tevens lid van de Schaakvereniging en betalen hetzelfde als een jeugdlid bij de vereniging
Vanzelfsprekend zitten in de contributie de lessen, lesmaterialen(werkboekje) en examen(s)

Een Kinderfaculteit lijkt in veel opzichten op een School Sport(Schaak) Vereniging, alleen wordt er niet aan school lesgegeven.
Waarbij de School Sport(Schaak) Verenigingen direct met de Stichting Sport Support te maken hebben en vandaar subsidie ontvangen, wordt de Kinderfaculteit onafhankelijk gesponsord. Naast schaken ontwikkeld de kinderfaculteit nog meer activiteiten, dit in tegenstelling tot de School Schaak Vereniging.
Kinderfaculteit Pendrecht is op Plein 1953 nummer 192.
Hier geven 2 a 3 schaakleraren les, waaronder namens Schaakvereniging IJsselmonde Adri Helfrich.
Ook hier wordt lesgegeven aan leerlingen uit de groepen 3 t/m 8.
Als er 2 complete cursussen doorlopen zijn van 13 weken, dan kunnen zij niet doorgaan met deze cursussen. Maar moeten de overstap naar de Schaakvereniging maken en zich als jeugdlid aanmelden. Zij kunnen dan lessen volgen op dezelfde locatie en gebruikmaken van de middelen van de Schaakvereniging.