Jeugd Grand Prix 2022

Chingthang Ngangbam wint 3e Jeugd Grand Prix

Door Stanley Brabers

De schaakverenigingen IJsselmonde en Barendrecht organiseerden op zaterdag 28 mei het RSB Grand Prix Jeugd Toernooi, de derde in deze reeks dit seizoen.
Voor de verenigingen was dit de zesde editie.

Met uiteindelijk 87 deelnemers was dit in een gebroken Covid seizoen een behoorlijk gevuld deelnemersveld. Het was dan ook weer druk bij de ingang van de Veenoord school 4 Sport & Lifestyle in Rotterdam IJsselmonde om je te melden en je daarna in het strijdgewoel op het schaakbord te mengen.
Zoals elk toernooi kunnen wij uitgebreid gebruik maken van de faciliteiten van de Veenoord school 4 Sport & Lifestyle, waar wij dankbaar gebruik van maken.

De kinderen werden ingedeeld in poules van min of meer gelijkwaardige tegenstanders. Door een aantal late aanmeldingen en wijzigingen heeft dit wedstrijdleider Hans van den Beukel menig zweetdruppeltje gekost en leverde soms een niet geheel gewenst resultaat op. Dit werd indien mogelijk aangepast.
(credo voor de volgende keer, ben je wat later. Meldt dit dan via het 06 nummer of via Whatsapp!)

De hoogste poule(groep A) speelde met 4 spelers, zij speelden hun partijen in een apart lokaal en kregen een aangepaste bedenktijd van 30 minuten en 5s increment per zet per persoon. Ook de eerste 2 poules speelden in dit lokaal, met elk 6 spelers. Ook zij hadden een aangepaste bedenktijd van 15 minuten en 5 s increment per zet per persoon. In een serene rust speelden deze partijen zich af bij groepsleider Tjerk-Peter de Bruijn.

In de grote speelzaal was het met 9 poules redelijk druk, waarbij de groepsleiders het druk hadden om het in goede banen te leiden.
In de groepen 3 en 4 was dit John Bakker, in groep 5 Bert Drolenga, in groep 6 Herman Oomens, in groep 7 Stefan Wijnbelt, in groep 8 Erik Wijnbelt, in groep 9 Gunther van Riet, in groep 10 Bert Broerse en in groep 11 Janna Brabers en Ab Kruijt. De laatste groep speelde in afwijking tot de rest zonder klok en hadden het nog moeilijk met de basis regels.
Natuurlijk gierden de zenuwen door het lichaam bij menig deelnemer die voor het eerst aan dit toernooi deelnamen en hadden de emoties soms de overhand, waarbij dit later toch weer in positieve zin bijdraaide.

Ook Adri Helfrich met “Öld in Chess” was van de partij met een variëteit aan schaakspellen van nieuw tot zeer oud. Bijna alle ouders hebben wel even gekeken en/of wat gekocht, bij het winkeltje van Adri en Frank.
Ook deze keer weer een quiz, door Adri uitgeschreven.
Nu het raden van de fabricage datum van een oude klok, welke in 1921 was gefabriceerd.  3 kinderen waren tot 1920 gekomen en kregen een prijsje uitgereikt.

John Bakker verzorgde wederom de gezonde versnapering in de vorm appels, mandarijnen en bananen.

Alle deelnemers konden zich laven bij de bar die vakkundig werd geleid door Jenny, Lonneke en Ilhan

De jeugd van SV Barendrecht, SV IJsselmonde en de SSV’s deelden ook mee in de prijsuitreiking, in groep 3 een eerste en tweede plaats, in groep 9 een tweede en gedeelde derde plaats, in groep 10 een gedeelde derde plaats(2x) en in groep 11 een eerste en derde plaats.

De prijsuitreiking was deze keer een beetje afwijkend van de vorige keren, deze werden in ieder geval als gehele groep gehuldigd.
De groepen die vroeg klaar waren werden als eerste gehuldigd in een aparte ruimte. De resterende groepen die aan het einde klaar waren, werden in de aula gehuldigd.

Al met al was het weer een zeer geslaagd toernooi met mooie winnaars.

Kijk voor alle uitslagen nog even op de RSB site:

Hieronder de link naar alle foto’s van het toernooi. De rapportage werd verzorgd door de op dat moment jarige Hans Kleinloog.